måndag 3 juni 2013

Essman

Korvfabriken Ström och Svensson blev Essman fast dom hette egentligen Gustaf Svensson och Set Ström och hade sin tillverkningen i Linköping.


Den här överlevaren var när jag fann den fylld med skruvar...ja faktisk så var det nog därför som den finns kvar annars hade den nog bidragit till sopberget för rätt många år sen.


Essman fanns även i Kalmar och hade även en Mercedeslastbil för transport av charkuterivaror, men det är en annan historia. 



 http://nostalgimacken.blogspot.se/2011/09/ess-man.html

 

Hittade jag identiteten på lastbilen? jajemen! arkivråtta grävde upp numret..men det håll jag lite hemligt..men ägaren hette Olof Östlund  året var 1965 och den rullade på Kalmars gator.

 

Fotografiet är hämtat ur ett album som tillhörde en äldre man som på sin tid körde glassbil i Kalmar och på Öland, han lever inte idag men så fort jag ser GB loggan så minns jag Mulle=)

2 kommentarer:

Mats sa...

Jag har flera bilder på essman-produkter, om du vill "låna"
mats@emellgruppen.se

Unknown sa...

Hej ska leta fram ett foto på en bil jag körde mellan Linköping Uppsala Borlänge och Gävle för Essman slutet av 60 talet