onsdag 9 juli 2014

Nu är det dags...........

Vad gjorde vi i lördags ja förutom att träffa lite goa människor och slentrianshoppa på loppisar. jo vi hade ett speciellt mål och en inbjudning från en väldigt kär kollega en modellbroder som enligt mig är en av Sveriges främsta modellbyggare och fordonshistoriker.


Lars Hoberg och hans fru Belen hade önskemål om att vi besökte dom så vi åkte med siktet inställt på Kyrkhult Blekinge och när man kliver in i hans modellvärld slås man av en känsla av timmar av arbete som resulterat i långt över 2000 modeller av alla sorter, modeller, storlekar och allt är dokumenterat, och har en historik som Lasse gärna delar med sig av.


När man kliver över tröskeln så ska man inte bli förvånad om Lasse hivar en modell i famnen på dig för hur mycket väger en sån undrar du lite försiktigt?..så här säger Lasse och plötsligt står du med en modell i famnen och vikten på modellen motsvarar vikten som den skulle haft i fullskala 1:1.


En grävmaskin var det som Maja fick i famnen och...ja den var tung ska vi påpeka.....och jag som är byggare känner mig lätt förvirrad för mina egna projekt väger ju ingenting emot Lasses mästerverk.

Vi kommer inom kort att publicera filmer på Youtube och det har skapats en blogg som en hyllning till Lasse och framförallt min egen hyllning till min idol inom byggnation, återskapande av historiska fordon som byggts av just ingenting.

Titta gärna in.....

http://hobergs.blogspot.se/


Inga kommentarer: